Opbygning af brandboard…

Hvad er et brand board?

Et brand board kan være et fantastisk værktøj til, at holde dit brand eller virksomhed i samme retning. Det er nemlig vigtigt, at dit brand er genkendeligt og der er en af hovedfaktorene nemlig at være konsekvent. Genkendelighed er også en ting som gør dit brand stærkere og udtrykker en høj grad af troværdighed. På den måde husker dine mulige kunder dit brand og hvad i står for. Det er typisk det ultimative som man som brandejer ønsker, hvad enten du har en blog, et personligt brand eller en virksomhed – stor som lille.

Jeg har her vedhæftet Bility Of Designs brand board som jeg arbejder udfra og tit tager frem og bruger som huske værktøj.

De vigtige punkter i et brand board:

Jeg har samlet de vigtige punkter, som et brand board skal indeholde. Alle er lige vigtige, så hvis du kan få alle med, vil du få skabt et gennemført brand board.

1. Logo

Dit logo er vigtigt, da det typisk er det du vil blive genkendt på. Dit logo er typisk dit brands kendetegn.

2. Farvepalette

At skabe en farve palette, er noget som du vil blive rigtig glad for. Det vil skabe genkendelighed, som er guld værd.

3. Skrifttyper

Er en ting jeg synes, samler hele dit brand. Det anbefales typisk, at have 2 skrifttyper i sit brand hvor at en af dem er en skrifttype uden krøller/fødder (sans serif) og en skrifttype med krøller/fødder (serif skrift).

4. Billeder

Det kan både være dine egne billeder, men også stock billeder (Billeder fra nettet). Dog er det vigtigt at vælge billeder udfra hvilket udtryk du ønsker dit firma skal vise.

5. Personlighed

Det at give din virksomhed personlighed, synes jeg er en rigtig vigtig ting. Det er et rigtig godt værktøj af benytte sig af. For mig er personlighed en ting som skaber troværdighed og genkendelighed, som er 2 vigtige ting for dit brand.

Et brand board er også et værktøj jeg benytter mig rigtig meget af. Det er et værktøj som jeg bruger, hvis jeg skal være med til opstart af et nyt brand da det er. en rigtig god måde, at præsentere de tanker jeg har om det evt. logo jeg har skabt, så kunden har en. nem måde at fortsætte sit brand med. Samtidig er det også et rigtig godt værktøj for mig, til at sikre at jeg har. forstået brandets ønsker og budskab.

Jeg opbygger typisk mine brand boards i adobe portfolio eller adobe indesign.
Hvis du dog ikke har erfaring med disse programmer eller ikke har adgang til dem, ved jeg at “canva” er et rigtig nemt redskab at bruge som alle har tilgang til – du skal blot logge ind.

Lyder canva som noget for dig, kan du finde redskabet her : https://www.canva.com/