At have en visuel rød tråd på alle ens platforme, er fuldstændigt grundlæggende for en virksomhed. Billeder, farver, former, typografi, kendetegn i det hele taget skal stråle igennem alle steder, hvor der er et behov for en hurtig visuel genkendelse.
Det er så vigtigt, at den visuelle identitet, uanset om det handler om et produkt eller om det, du kommer med som fagperson underbygger og skærper det, du gerne vil kommunikere til din målgruppe. Og der er en stor sandhed i, at ét billede siger mere end tusinde ord, for den visuelle identitet er det første indtryk, som den potentielle kunde ubevidst opfanger.
Så har du et ønske om at opbygge en samlet visuel identitet, er det vigtigt, at du på forhånd gør dig nogle tanker om, hvad det er, der skal udtrykkes. Hvad er branchen? Hvilken målgruppe henvender du dig til? Hvad er essensen i dit produkt. Hvad er det, du kommer med som er helt unikt for netop dig, dit produkt og din virksomhed. Jo mere klar du er på alle de disse forhold, jo hurtigere kan jeg komme på sporet af, hvad dit helt eget udtryk skal være.
Hvor grafisk design ofte er enkeltkomponenter, så er visuelt design den røde tråd, der binder alle elementerne sammen i et helhedsudtryk.
Det er en kunst til at få det hele til at hænge sammen, og det er den skønneste fornemmelse, når man kan mærke, at alle komponenterne optimalt sammen – og der er ingen tvivl om at modtageren opfatter, at man tror så meget på sit produkt, at man har gjort sig umage hele vejen igennem.